1.9
Ukázkový trénink paměti
Bc. Aneta Novotná, DiS.
NahoruÚvod
Trénování paměti a dalších mozkových funkcí u seniorů je poměrně zásadní. Kognitivní (= poznávací) funkce mozku se s přibývajícím věkem, obdobně jako fyzická kondice člověka, zhoršují. Je tedy vhodné nenechat mozek zahálet a udržovat kvalitu těchto funkcí pravidelným trénováním stejně jako je tomu s udržováním naší fyzické schránky. Ideální je prevence, kterou lze předejít náhlému zhoršování kognitivních funkcí, tedy začít trénovat již v době, kdy žádné problémy s pamětí apod. nepociťujeme. Avšak trénink kognitivních funkcí je samozřejmě vhodný i pro ty, kteří mají pocit, že „už ta paměť není, co bývala”. Právě cíleným posílením paměti a ostatních funkcí, případně využitím různých paměťových pomůcek, jde tento stav zvrátit.
NahoruCo jsou to kognitivní funkce?
Mezi kognitivní neboli poznávací funkce mozku patří:
-
paměť,
-
pozornost a koncentrace,
-
rychlost myšlení a porozumění informacím,
-
expresivní funkce a porozumění řeči,
-
exekutivní funkce,
-
prostorová orientace a vnímání.
Nejzákladnější dělení paměti je na paměť krátkodobou a dlouhodobou. Právě s krátkodobou pamětí míváme nejčastěji problémy.
Pozornost je zaměření duševní činnosti na určitý objekt.
Koncentrace je soustředění pozornosti a dalších rozumových schopností.
Do expresivních funkcí patří konkrétně řeč, psaní, kreslení, gestikulace a mimika.
Do exekutivních funkcí patří plánování, organizování, řešení problémů, emocionální seberegulace.
V následující praktické části článku máte možnost projít si ukázkovým tréninkem paměti a vaše kognitivní funkce si procvičit.
1. V prvním cvičení se zaměříme na dlouhodobou paměť.
Doplňte rčení:
Kdo jinému jámu kopá .........................................................,.
Jablko nepadá ......................................................................,
S chutí do toho ......................................................................
Vlk se nažral a .......................................................................
Komu se nelení ......................................................................
Ráno moudřejší ......................................................................
Všude chleba ..........................................................................
Když se dva perou ..................................................................
Mezi slepými ...........................................................................
Líná huba ................................................................................
Studený ruce ...........................................................................
Mluviti stříbro ...........................................................................
Komu není shůry dáno ............................................................
Co se doma uvaří ....................................................................
Co není v hlavě .......................................................................
2. A nyní malý test krátkodobé paměti. Zkuste si zapamatovat těchto 5 slov. Později se k nim vrátíme.
STROM, POMERANČ, BRÝLE, KOČKA, MAŠLE
3. Zkuste rozluštit tyto přesmyčky týkající se jídla:
NÁNAB
HAROTV
STOTĚNIVY
OBYRVŮK
ZLANEIEN
LSATÁ
ÉHCBL
RNKOHALY
TEMOLEA
4. Co mají tato slova společného?
Jícen, hltan, dvanáctník, apendix =
Potkan, páv, pes, poštolka =
Slunce, pampeliška, metro B, kanárek =
Kytara, basa, harfa, mandolína =
Paměť, koncentrace, myšlení, řeč =
5. V tomto cvičení je Vaším úkolem rozluštit názvy zaměstnání podle číselné šifry.
A = 1, Á = 2, B = 3, C = 4 atd.
A, Á, B, C, Č, D, Ď, E, É, Ě, F, G, H, CH, I, Í, J, K, L, M, N, Ň, O, Ó, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, Ú, Ů, V, W, X, Y, Ý, Z, Ž
25 23 19 15 4 15 29 31 1 …………………………………..
31 15 29 18 1 28 ………………………………………………
19 9 18 1 28 …………………………………………………….
36 39 6 1 36 1 31 8 19 ……………………………………..
18 1 6 8 28 21 16 18 …………………………………………
1 6 36 23 18 2 31 ……………………………………………..
27 39 3 2 28 ……………………………………………………..
41 8 20 10 6 10 19 8 4 ………………………………………
6. Nyní zkuste napsat 5 slov, která jste si měli zapamatovat.
7. Vypište u každého slova alespoň 2 významy. Jedná se o tzv. homonyma.
Příklad: čočka – luštěnina NEBO čočka v dalekohledu NEBO čočka v lidském oku
OHRYZEK –
RYS –
LOS –
LOPATKA –
ZÁMEK –
TAŠKA –
MUŠKA –
RAKETA –
KONÍČEK –
VLOČKA –
8. K zadaným slovům si napište vždy 3 osoby (reálné nebo fiktivní), které mají s daným pojmem něco společného:
1. Televizní seriály:
2. Zpívat:
3. Ministr:
4. Tlustý:
5. Cestování:
6. Pečovat:
7. Kytara:
9. Zkuste logicky přijít na to, které z čísel v řádku je chybně a opravte ho.
10. Čeká Vás náročný den. Odpoledne k Vám dorazí důležitá návštěva a Vy musíte stihnout za ten den několik věcí:
• Zajít ke kadeřnici
• Dojít nakoupit
• Vyluxovat
• Zacvičit si
• Připravit a upéct moučník
• Dojít pro šaty do čistírny
Očíslujte nyní logické pořadí jednotlivých úkonů vzhledem k těmto informacím:
• Návštěva k Vám dorazí v 14:00.
• Nebudete vstávat dřív než v 7:00.
• Čistírna má otevřeno pouze od 11 do 13. hod.
• Ke kadeřnici jste objednaná/objednán na 11:00.
• Ten den mají odpojit elektrický proud od 7 do 12 hodin.
• V prodejně potravin mají ten den otevřeno od 7 do 11 hodin.
• Moučník, který chcete udělat, se peče 50 minut.
11. Záměnou jednoho písmene ve slově dostanete slovo jiné:
FÁBOR
PRANICE
KLÍN
MOUKA
KOSA
SRAZ
FOTKA
PES
Další tipy jak trénovat kognitivní funkce
-
Vymyslete slova na konkrétní písmeno a konkrétní téma. Příklad: jména na písmeno A – Alena, Aneta, Adam, Alois, Andrea…
-
Zkuste napsat od všech písmen abecedy slova k jednomu tématu. Příklad: ovoce – Ananas, Bluma, Citron, Datle… Dalšími možnými tématy jsou zelenina, zvířata, koření, názvy filmů nebo knih atd.
-
Vymyslete slova, která začínají a končí na konkrétní písmena. Využít lze například jména v kalendáři. Pokud má tedy ten den svátek Pavel, tak vymyslet slova, která začínají na P a končí na L – plevel, postel, pytel...
-
Vymyslete slova s různými koncovkami jako -AVA, - ICE, -TON, -ÍK apod.
-
Vymyslete slova s různými začátky jako PARA-, POLO-, KOLO-, SAMO- apod.
-
Vymyslete slova, která mají společná písmena uvnitř těchto slov jako například -KOL-, -LOU-, -STAV- , -CHOV- apod.
-
Zvolte si jedno téma a zkuste k němu napsat, co nejvíce slov. Příklad: STROMY – dub, buk, jasan, javor, smrk, jedle, borovice, bříza, lípa atd. Další možná témata: ovoce, zelenina, žluté/červené/modré květiny, tělocvičné nářadí, české řeky, stanice metra, kočkovité šelmy, sporty s míčem, státy Afriky atd.
-
Vypište si několik kategorií (město, rostlina, zvíře, věc, jméno) a vymyslete k těmto kategoriím vždy od jednoho písmene slova. (Příklad písmeno M: Most, modřenec, myš, mísa, Monika)
-
Zkuste vymyslet, co nejvíce homonym (slov více významů), buď všeobecně, nebo na konkrétní téma (jídlo, zvířata...).
-
Vymyslete co nejdelší větu, ve které budou všechna slova začínat stejným písmenem. Příklad: Tomáš trpělivě tahal těžkou tašku Tereze.
-
Napište větu začínající v řadě…