2.4.8
Komunikace s psychicky labilním pacientem
doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.
NahoruÚvod
Jako psychicky labilní je obecně vnímáno chování a prožívání
odchylující se od normy, je to jistý zastřešující termín pro označení lidského
jednání do doby, než se např. dotčený dostane do péče psychologa nebo
psychiatra, kteří blíže určí charakter poruchy či psychiatrickou diagnózu. Tak
se např. z tisku dozvídáme, že „psychicky labilní pacient napadl v ordinaci a
brutálně posekal mačetou pražského psychiatra, psychicky labilní pacient utekl
z nemocnice na Bulovce a umrzl na nedaleké stráni, že psychicky labilní žena
ubodala batole anebo že psychicky labilní řidička jela na rakouské dálnici v
protisměru, aniž by jí to připadalo divné, a naopak volala na policii, že proti
ní jezdí auta v protisměru a ona se jim jen s obtížemi vyhýbá…“ Psychicky
labilní pacient je často nebezpečný sobě i jiným.
Opozitem k psychické labilitě je stabilita, charakterizuje se
duševním klidem bez pocitů strachu a úzkostí, vyrovnaností, pohodou, dobrou
náladou… Nemyslím si, že je někomu dáno takto prožít celý život. Se stavy
určité psychické lability má zkušenost každý z nás, každý jsme z nejrůznějších
příčin zažili chvíle vypjatých a obtížně zvládaných emocí. Pokud to jsou stavy
krátkodobé, přechodné, dokážeme se s nimi vyrovnat, pokud přetrvávají delší
dobu, stávají se problémem. To zřetelně platí pro případy uvedené výše, při
nichž se už dostává odchylka od běžné normy chování mezi výrazné psychické
poruchy, či přímo diagnózy a jednoznačně patří do ordinace psychiatra. Někdy je
obtížné vést hranici mezi psychickou labilitou a trvalejší poruchou. U mnoha
spoluobčanů se objevují umocněné emoce a jimi ovlivněné chování do jisté míry
jako povahový rys. Je na lékaři, aby rozeznal, kdy byla hranice překročena.
Nápadnější odchylkou od normy jsou pacienti, které označujeme za úzkostné,
úzkostné pedanty až kverulanty.
Zvláštní pozornost zasluhují depresivní pacienti, jejich
psychickou poruchu by měl lékař nepsychiatr rozeznat a v případě, že je dosud
neléčena, doporučit léčbu na psychiatrickém pracovišti. Pokud zde užíváme
zdůrazňujícího přívlastku zvláštní, máme na mysli také – a to především
– zřetele komunikační.
Každý z výše jmenovaných typů pacientů vyžaduje citlivé komunikační
přístupy (nejen ze strany lékaře), aby bylo dosaženo potřebného vztahu důvěry a
spolupráce a byly tak snadněji řešeny zdravotní problémy, s nimiž se pacient na
lékaře obrátil. Pokud upozorňujeme na komunikaci, týkají se poznámky všech
zúčastněných, tedy i sester a ostatního personálu. Předesíláme, že pro
komunikaci s takovými typy psychicky nevyrovnaných pacientů platí všechny zásady správné profesionální komunikace, verbální stejně jako
neverbální, s mimořádným důrazem na mimojazykové prostředky (hlas, mimika,
gestikulace, haptika, distanční komunikace atd.), jimž jsme věnovali pozornost
v předchozích kapitolách.
Úzkostný pacient
Neverbální komunikace, „čtení“ z vizuálního obrazu pacienta
vstupujícího do dveří, už předem hodně vypovídá o tom, k jakému typu
pacienta lze příchozího zařadit. Pokud hned od počátku udržuje lékař s
pacientem oční kontakt, rozezná úzkostného pacienta poměrně rychle. Dobře vidí
všechny znaky, jimiž se prozrazuje: např. svalové napětí ve tváři, ustrašený
výraz, nerytmický pohyb hrudníku (nepravidelné dýchání), vidí, jak si nejistě,
nesměle sedá na židli (jen na její okraj, obyčejně ještě s rukama
složenýma mezi koleny) atd. A pokud věnuje dostatečnou pozornost nejen
tomu, co mu pacient říká, ale také jak to říká (hlasem tišším,
bojácným, „přiškrceným“, velmi pomalu), rozezná velmi rychle, že pacientovy
přístupy jsou příliš emocionální, že „ strach a úzkost mu koukají z
očí a škrtí hlas “.
Jak jsme poznamenali výše, může být úzkost povahovým rysem,
ale také může být i momentálním jevem. Příčinou právě prožívané úzkosti může
být přehnaná obava z očekávané diagnózy či event. ze zákroku, ale i
strach z bolesti. Pacientův strach může mít i hlubší kořeny (ze smrti, z
budoucnosti, o rodinu, o její finanční zabezpečení), může přicházet s pocitem
viny, že on sám „selhal“, že ho nemoc vyřadí z jeho sociálního prostředí (např.
přijde o práci, atd.).
Příčin úzkosti je mnoho. Vzpomeneme-li si na vzorce lidského
chování, přichází úzkostný pacient za svým lékařem v „roli dítěte“, tedy jako
„za rodičem“, očekává od něho pomoc, pochopení, ochranu, citovou spoluúčast,
oporu. V takovém případě by měl lékař vystupovat jako rodič, v jeho hlase i
ve slovech by měly být přítomny porozumění a vůle co nejrychleji tíseň, úzkost a momentální pacientův stres komunikačně zvládnout, pokud možno
naplnit pacientovo očekávání, protože jeho negativní emoce brání vnímat situaci
a vyhodnocovat ji racionálně. Lékař by měl dialog začít:
-
vlídným (nikoliv káravým) pohledem,
-
přímým neuhýbavým očním kontaktem,
-
řeč doprovázet jen mírnými a klidnými gesty – ta jsou pro
uklidnění pacienta důležitá,
-
vlídným, ale přesvědčivým hlasem,
-
pomalou a srozumitelnou řečí (bez okřikování a napomínání),
-
měl by pozorně pacientovi naslouchat,
-
důkladně vyslechnout jeho potíže a věřit jim, nezpochybňovat je,
nezlehčovat,
-
vyslovit jasně naději, že společně budou hledat a najdou
řešení.
Takovým postupem je možné postupně přivést pacienta k racionálnímu
uvažování, ztlumit jeho úzkost (strach), s níž přišel za lékařem, a partnersky
s ním jednat na pozici „dospělého“. K navázání rozhovoru doporučujeme použít
věty typu – „Pokud vás dobře poslouchám, trápí vás …, Posaďte se klidně,
popovídáme si…, Rád vám pomůžu, když mi vše v klidu řeknete… Navrhuji nejprve
udělat to a to a potom ono…, Společně váš problém vyšetříme…, Snad se nám
podaří najít řešení...“
Úzkostní lidé se přehnaně bojí své diagnózy, každého, byť i
nebolestivého vyšetření a zákroku. Pokud nepomohou k uklidnění pacienta
lékařovy komunikační dovednosti a pacient se stane pro svou úzkost v podstatě
neošetřitelným, radí psychiatři podat zklidňující lék anebo využít i
krátkodobého, medikací navozeného spánku.
Úzkostní pedanti
Úzkost, vnímaná nejednou až jako tělesná bolest (pocit
zadušení, „stažený žaludek“, bušení srdce aj.) podnítí někdy obranně útočné
až agresivní jednání, jakousi úzkostnou pedanterii. Úzkostní pedanti
jsou ti, co vědí všechno nejlíp (všechno si už přečetli) a od lékaře vyžadují i
očekávají pouze potvrzení svých názorů. Jakékoliv lékařovy snahy a vysvětlování
prohlašují už předem za nedostatečné, předem už vědí, že jejich stav je velmi
vážný, že však o ně lékař nemá zájem, nerozumí jim, nechce jim pomoci, a také
nepomůže, protože takovou medicínu, která by jim pomohla, neovládají.
Jednání s pacientem, který se udržuje v sebeobranném střehu, je
časově i psychicky náročné. Praxe často dává úzkostným pedantům za pravdu v
tom, že lékař s nimi opravdu nemá dostatek trpělivosti a často pak v časové
tísni jedná zkratkovitě. Nejednou si tito pacienti stěžují na lékařovy nevhodné
poznámky o hypochondrech, otrapech, o pacoších, co si stále něco vynucují…
Věřme pacientovým negativním pocitům, může je mít, někdy i docela
oprávněně (v komunikaci lékařů se stále objevuje dost neprofesionálních
postupů), a hledejme způsob, jak je zmírnit.
Pedanterie se projevuje také tím, že si pacienti stěžují na dřívější
léčení či na jednání u předchozích lékařů (velmi často je střídají), neuctivě o
nich mluví, pomlouvají je. Takové poznámky radíme zásadně ponechat bez
komentáře. I právě vy se možná ocitnete v té řadě „lékařů – břídilů, kterým se
nedá věřit“. Úzkostní pedanti si často přinášejí s sebou do ordinace množství
dřívějších lékařských zpráv. Přijměte je a pomalu si jimi zalistujte, jednak je
to efektivnější než pacientovy verbální vodopády, jednak pacient získává pocit,
že si také o něm něco pozorně čtete, že se o jeho zdravotní problém skutečně
zajímáte. Velmi často se totiž objevují stížnosti typu „Vždyť to prošel tak
rychle, že nemohl přečíst ani jednu větu.“ Odborná literatura v těchto
případech obezřetně radí věnovat stížnostem a požadavkům pozornost, prostě jim
věnovat čas, mnohonásobně se to vyplatí.
Úzkostným pacientům je třeba vše důsledně vysvětlit (ostatně
to je obecná povinnost, jen u tohoto typu je to zvlášť důležité!), co
znamená souhrn laboratorních výsledků, co je vidět na rentgenovém
snímku atd. Oba uvedené typy vyhledávají totiž ideální hodnoty v odborné
literatuře (bedlivě lékaře kontrolují) a zneklidní je i sebemenší odchylka od
stanovené horní či dolní hodnoty, ale neumějí laboratorní vyšetření posoudit
ani jako celek, ani jako úměrný svému věku – pouze ve všem hledají ohrožení
svého života. Lékař by proto měl najít způsob, jak jim sdělit vždy míru
ohrožení, i když se na to přímo nezeptají, což bývá ve většině případů.
Souvisí to se strachem o život. Nedůvěru i úzkost prohlubuje také např. malá či
žádná úspěšnost dosavadní léčby, proto je nutné jejich zklamání (nejčastěji
vyjadřované pochybnostmi „Mně už nikdo nepomůže, O mě nikdo nemá zájem, Mám
moc potíží a nikdo je nezhodnotí jako celek…“) mírnit tím, že vše dobře
vysvětlíme.
Lékař je také pouze člověk a zvládnout úzkostného pedanta je
nesnadné, ohleduplná komunikace směřující od role dítěte k roli
dospělého vyžaduje empatii, trpělivost i čas, jehož se v ordinacích stále
nedostává. Ale takový postup a čas mu věnovaný se vyplatí. Bohužel časté stesky
pacientů a jejich stížnosti na nedostatečnou a nekvalitní komunikaci s lékařem
objevující se v nejrůznějších médiích svědčí proti zdravotnickým zařízením.
Neuspokojení pacienti nadále trpí u lékaře svou úzkostí, nedělají dobrou pověst
ani jemu, ani medicíně, ani našemu zdravotnictví. Nezřídka upadají po
nezvládnuté komunikaci s lékařem do depresí a stávají se pak pacienty
psychiatrickými.
Příkladů ze svého…