1.92
Ukázkový trénink kognitivních funkcí
Bc. Aneta Novotná
Trénování paměti a dalších mozkových funkcí u seniorů je velmi důležité. Kognitivní (= poznávací) funkce mozku se s přibývajícím věkem zhoršují, dochází k jejich úbytku, a proto je žádoucí tyto funkce nějakým způsobem dlouhodobě trénovat či stimulovat. Ideální formou, jak předejít zhoršování kognitivních funkcí, je prevence. Tedy začít trénovat již v době, kdy žádné problémy s pamětí apod. ještě nepociťujeme. Trénink je samozřejmě vhodný i pro ty, kdo mají pocit, že „už ta paměť není, co bývala”. Právě cíleným posílením paměti a ostatních funkcí, případně využitím různých paměťových technik a pomůcek, lze tento stav zvrátit anebo v případě již viditelných kognitivních zhoršení minimálně zajistit, že se tento proces zpomalí či nebude zhoršovat.
NahoruCo jsou to kognitivní funkce?
Mezi kognitivní neboli poznávací funkce mozku patří:
-
paměť,
-
pozornost a koncentrace,
-
rychlost myšlení a porozumění informacím,
-
expresivní funkce a porozumění řeči,
-
exekutivní funkce,
-
prostorová orientace a vnímání.
Nejzákladnější dělení paměti je na paměť krátkodobou a dlouhodobou. Právě s krátkodobou míváme nejčastěji problémy.
Pozornost je zaměření duševní činnosti na určitý objekt.
Koncentrace je soustředění pozornosti a dalších rozumových schopností.
Mezi expresivní funkce patří konkrétně řeč, psaní, kreslení, gestikulace a mimika.
Mezi exekutivní funkce patří plánování, organizování, řešení problémů, emocionální seberegulace.
NahoruPraktická ukázka tréninku
1. V prvním cvičení se zaměříme na dlouhodobou paměť. Doplňte rčení:
-
Kdo jinému jámu kopá...........................................................
-
Jablko nepadá.......................................................................
-
S chutí do toho.......................................................................
-
Vlk se nažral a........................................................................
-
Komu se nelení.......................................................................
-
Ráno moudřejší.......................................................................
-
Všude chleba...........................................................................
-
Když se dva perou...................................................................
-
Mezi slepými............................................................................
-
Líná huba.................................................................................
-
Studený ruce............................................................................
-
Mluviti stříbro...........................................................................
-
Komu není shůry dáno............................................................
-
Co se doma uvaří....................................................................
-
Co není v hlavě.......................................................................
2. A nyní malý test naší krátkodobé paměti. Zkuste si zapamatovat těchto 5 slov. Později se k nim vrátíme.
STROM, POMERANČ, BRÝLE, KOČKA, MAŠLE
3. Zkuste rozluštit tyto přesmyčky týkající se jídla:
NÁNAB
HAROTV
STOTĚNIVY
OBYRVŮK
ZLANEIEN
LSATÁ
ÉHCBL
RNKOHALY
TEMOLEA
BTYAKÁRANK
4. Co mají tyto slova společného?
Jícen, hltan, dvanáctník, apendix =
Potkan, páv, pes, poštolka =
Slunce, pampeliška, metro B, kanárek =
Kytara, basa, harfa, mandolína =
Paměť, koncentrace, myšlení, řeč =
Bohdalová, Jirásková, Janžurová, Šejbalová =
Co, Cu, Cr, Cd =
Koza, vůl, buvol, zubr =
Strach, radost, smutek, vztek =
Mrkev, řepa, celer, křen =
Nyní si zkuste zopakovat z paměti 5 slov, které jste si přečetli ve druhém cvičení.
5. V tomto cvičení, zaměřeném na koncentraci, je Vaším úkolem rozluštit názvy zaměstnání podle číselné šifry.
A = 1, Á = 2, B = 3, C = 4 atd.
A, Á, B, C, Č, D, Ď, E, É, Ě, F, G, H, CH, I, Í, J, K, L, M, N, Ň, O, Ó, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, Ú, Ů, V, W, X, Y, Ý, Z, Ž
25 23 19 15 4 15 29 31 1………………………………………….
31 15 29 18 1 28……………………………………………………..
19 9 18 1 28……………………………………………………………
36 39 6 1 36 1 31 8 19……………………………………………..
18 1 6 8 28 21 16 18………………………………………………..
1 6 36 23 18 2 31……………………………………………………
27 39 3 2 28…………………………………………………………..
41 8 20 10 6 10 19 8 4……………………………………………..
6. Nyní zkuste napsat 5 slov, která jste si měli zapamatovat.
7. Vypište u každého slova alespoň 2 významy. Jedná se o tzv. homonyma.
Příklad: čočka – luštěnina NEBO čočka v dalekohledu NEBO čočka v lidském oku
OHRYZEK –
RYS –
LOS –
LOPATKA –
ZÁMEK –
TAŠKA –
MUŠKA –
RAKETA –
KONÍČEK –
VLOČKA –
Pokuste se vymyslet ještě další homonyma.
8. K zadaným slovům si napište vždy 3 osoby (reálné nebo fiktivní), které mají s daným pojmem něco společného:
1. Televizní seriály:
2. Zpěv:
3. Prezident:
4. Tlustý:
5. Cestování:
6. Spisovatel:
7. Kytara:
9. Zkuste logicky přijít na to, které z čísel v řádku je chybně, a opravte ho.
31 41 39 49 47 57 55 66
2 4 6 9 10 12 14 16 18
1 5 7 11 14 17 19 21
10. Čeká Vás náročný den. Odpoledne k Vám přijde důležitá návštěva a Vy musíte stihnout za ten den několik věcí:
Očíslujte nyní logické pořadí jednotlivých úkonů vzhledem k těmto informacím:
-
Návštěva k Vám dorazí ve 14.00.
-
Čistírna má otevřeno pouze od 11 do 13 hod.
-
Ke kadeřnici jste objednaná/objednán na 11.00.
-
Ten den mají odpojit elektrický proud od 7 do 12 hodin.
-
V prodejně potravin mají ten den otevřeno od 7 do 11 hodin.
-
Moučník, který chcete udělat, se peče 50 minut.
11. Záměnou jednoho písmene ve slově dostanete slovo jiné:
FÁBOR
PRANICE
KLÍN
MOUKA
KOSA
SRAZ
FOTKA
PES
TALÍŘ
PĚTKA
NahoruDalší tipy na trénování kognitivních funkcí
-
Vymyslete slova na konkrétní písmeno a konkrétní téma. Příklad: jména na písmeno A – Alena, Aneta, Adam, Alois, Andrea…
-
Zkuste napsat od všech písmen abecedy slova k jednomu tématu. Příklad: ovoce – Ananas, Bluma, Citron, Datle… Dalšími možnými tématy jsou zelenina, zvířata, koření, názvy filmů nebo knih atd.
-
Vymyslete slova, která začínají a končí na konkrétní písmena. Využít lze například jména v kalendáři. Pokud má tedy ten den svátek Pavel, tak vymyslet slova, která začínají na P a končí na L – plevel, postel, pytel...
-
Vymyslete slova s různými koncovkami jako -AVA, -ICE, -TON, -ÍK atd.
-
Vymyslete slova s různými začátky jako PARA-, POLO-, KOLO-, SAMO- atd.
-
Vymyslete slova, která mají uvnitř společnou skupinu písmen, jako například -KOL-, -LOU-,
-TAV- , -CHOV- atd.
-
Zvolte si jedno téma a zkuste k němu napsat co nejvíce slov. Příklad: STROMY – dub, buk, jasan, javor, smrk, jedle, borovice, bříza, lípa atd. Další možná témata: ovoce, zelenina, žluté/červené/modré květiny, tělocvičné nářadí, české řeky, stanice metra, kočkovité šelmy, sporty s míčem, státy Afriky atd.
-
Vypište si několik kategorií (město, rostlina, zvíře, věc, jméno) a vymyslete k těmto kategoriím vždy od jednoho písmene slova. (Příklad písmeno M: Most, modřenec, myš, mísa, Monika)
-
Zkuste vymyslet co nejvíce homonym (slov více významů). Buď všeobecně nebo na konkrétní téma (jídlo, zvířata...).
-
Vymyslete co nejdelší větu, ve které budou všechna slova začínat stejným písmenem. Příklad: Tomáš trpělivě tahal těžkou tašku Tereze.
-
Napište větu začínající v řadě podle abecedy. Příklad: Aby Bylo Co Dát Evě…
-
Od konkrétního písmene vymyslete postupně…