2.72
Tipy pro skupinovou aktivizaci
Bc. Aneta Novotná
Následující text slouží jako inspirace při kognitivním tréninku seniorů. Lze ho použít skupinově i individuálně. Text článku slouží jako návod pro aktivizačního pracovníka, k některým cvičením jsou v příloze k dispozici k vytisknutí pracovní listy pro klienty.
Pracovní listy 1
Pracovní listy 2
1) Společně (nebo každý sám) vymýšlíme vždy jedno ženské a jedno mužské jméno od (téměř) každého písmene abecedy.
2) a) Každý ve skupině zkusí říct své křestní jméno pozpátku.
b) Aktivizační pracovník předčítá několik slov, která zkoušíme buď společně nebo postupně po jednotlivcích říkat pozpátku.
Začínáme jednoduššími slovy jako: pes, lak, bok, nos, ret, vlk, šos, luk, puk, mok
koza, hory, pole, pusa, klas, kolo, molo, nova, lípa, brod.
A případně pokračujeme delšími slovy jako: tráva, moped, loket, pomoc, nákup, losos, talíř, baret, dárek, rachot… apod.
c) Můžeme zkusit společně vymyslet co nejvíce slov, která se čtou pozpátku stejně jako
popředu.
Oko, krk, sms, kok, pop, abba, anna apod.
3) Aktivizační pracovník předčítá otázky, klienti odpovídají. Jedná se o známá přísloví.
-
Co není bez práce? (koláče)
-
Co je líná huba? (holé neštěstí)
-
Kdy se třetí směje? (když se dva perou)
-
Kam nepadá jablko? (daleko od stromu)
-
Na co se nekouká darovanému koni? (na zuby)
-
Co ve stáří jako když najdeš? (co se v mládí naučíš)
-
Komu se zelení? (komu se nelení)
-
Který pes nekouše? (který štěká)
-
Kdo dál doskáče? (ranní ptáče)
-
Koho píseň máš zpívat? (koho chleba jíš)
-
Co je lepší než holub na střeše? (vrabec v hrsti)
-
Komu není pomoci? (komu není rady)
-
Co přináší růže? (trpělivost)
V tomto cvičení můžeme přidat i úkol, kdy se navíc řekne přísloví v plném znění. Co není bez práce? (koláče). Bez práce nejsou koláče.
4) Cvičení na koncentraci. Pro trénink koncentrace lze využít text v příloze, který dostane každý klient vytisknutý do ruky a ve kterém bude hledat a podtrhávat předtištěná slova.
5) Připravíme si seznam cca 5 slov. Tato slova jednou (případně víckrát) přečteme. Poté přečteme jiný seznam, ve kterém se bude vyskytovat několik slov z prvního seznamu. Klienti mají za úkol na každé slovo z druhého seznamu reagovat slovem ANO (pokud je to slovo z prvního seznamu) nebo NE (pokud není).
Původní seznam s pěti slovy můžeme rozšiřovat o další slova nebo použít zcela nová slova.
Klienti buď odpovídají společně nebo si dělají poznámky individuálně. Případně mohou soutěžit ve skupinách.
Příklad 1
a) Stůl, květina, rosa, měsíc, pes:
Déšť, květina, kočka, den, měsíc, police, dveře, rosa, zahrada, pes
b) Stůl, květina, rosa, měsíc, pes, fazole, míč, louka:
Noc, hrášek, balón, pes, pole, louka, židle, růže, stůl, týden, myš, kosa, měsíc, pára, čočka, míč
c) Stůl, květina, rosa, měsíc, pes, fazole, míč, louka, lžíce, koberec:
Kopretina, lavice, koza, rosa, ledvina, fazole, tráva, koberec, vidlička, pole, měsíc, hrášek, zahrada, lžíce, dveře, balón, stůl, déšť, louka, den
Příklad 2
a) Boty, beran, noc, látka, byt:
Triko, láhev, beran, uši, noc, pokoj, láska, zvíře, boty, deka
b) Polštář, vůně, kolíček, víno, dům, pohár, noha, dřevo:
Sklenice, pokoj,…