2.83
Tipy pro skupinovou aktivizaci II
Bc. Aneta Novotná
Následující text slouží jako inspirace při kognitivním tréninku seniorů. Lze ho použít jak skupinově, tak individuálně. Současně je návodem pro aktivizačního pracovníka, k některým cvičením jsou v příloze k dispozici k vytisknutí pracovní listy pro klienty.
1) Při tomto cvičení trenér vždy řekne první a poslední písmeno slova (případně i počet písmen) a pak nápovědu. Pro usnadnění lze vyrobit cedulky s nadepsanými písmeny na začátcích a koncích slov.
G______E jinak řečeno blahopřání (gratulace)
CH_____C jinak řečeno kluk (chlapec)
K______CH zimní čepice s bambulí (kulich)
O______O orgán zraku (oko)
V______A hmyz s žihadlem (vosa, včela)
U______L jinak řečeno kantor (učitel)
L______A cit k člověku, kterého milujeme (láska)
V______O alkoholický nápoj (víno)
A______S hromadný dopravní prostředek (autobus)
P______Í jinak řečeno zaměstnání (povolání)
Z______A ohodnocení ve škole (známka)
K______Š odpadkový (koš)
L______S velká plocha pokrytá stromy (les)
J______Y letní červené ovoce (jahody)
P______S nejlepší přítel člověka (pes)
2) U každého slova můžeme přidat ještě navíc nějaký další úkol, kreativitě se meze nekladou, uvádíme zde několik možných příkladů:
-
Vymyslete dalších x slov, která končí koncovkou -ACE. (ovace, klimatizace, improvizace, ...)
-
Opak slova chlapec. (děvče)
-
Jaké další pokrývka hlavy znáte? (klobouk, kšiltovka, slamák, buřinka, ...)
-
Co dalšího může znamenat slovo OKO? (na punčoše, na polévce, pytlácké, ...)
-
Napadne vás další zvíře, které začíná a končí stejně? (vydra, veverka, velryba, …)
-
Vymyslete další synonyma ke slovu učitel. (pedagog, lektor, profesor, instruktor, ...)
-
Opak slova láska. (nenávist)
-
Jaké znáte druhy vín? (červené, bílé, růžové, perlivé, ... nebo konkrétní odrůdy)
-
Vyjmenujte další hromadné dopravní prostředky. (všeobecně nebo jen ve městě apod.)
-
Vymyslete x povolání od písmena P. ( policista, pečovatel, právník, pěstitel, podnikatel, …)
-
Vzpomenete si jaké je slovní hodnocení známek 1–5? (výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, nedostatečný)
-
Další homonyma ke slovu KOŠ. (basketbalový, hrudní, proutěný, …)
-
Vymyslete rýmy na slovo LES. (les, pes, ves, mez, přes, …) Můžete zkusit vymyslet i krátkou básničku.
-
Na jaké pokrmy můžeme využít jahody? (knedlíky, dort, pohár, …)
-
Jaké znáte rasy psů? (jezevčík, dobrman, bernardýn, pudl, retrívr, čivava, …) Případně můžeme zkusit doplnit jejich typické vlastnosti) projevy. Příklad: pudl – nepadají mu chlupy, pitbull – bojové plemeno, vlčák – policejní pes atd.
3) Doplňujeme slovo na základě první dvojice, kterou trenér předčítá. Případně vytiskneme a klienti doplňují sami (viz příloha).
-
červenec – léto, duben – (jaro)
-
ples – šaty, koupaliště – (plavky)
-
kopřiva – nádivka, bez – (sirup, šťáva)
-
loď – voda, auto – (silnice)
-
Karel Gott – zpěvák, Alexandr Hemala – (hlasatel, moderátor)
-
číslice – počítání, písmena – (čtení, psaní)
-
učitel – škola, kazatel – (kostel)
-
triko – rukávy, kalhoty – (nohavice)
-
máma – táta, teta – (strýc)
-
Mumlavské vodopády – Krkonoše, Lipno – (Šumava)
4) V dalším cvičení klienti spojují dvojice slov, podle toho, jak se sebou souvisejí. Ke cvičení je nutné použít pracovní listy (viz příloha), případně lze předčítat jen první slova a klienti mohou doplňovat do dvojic slova, která se jim asociují. U klientů s těžšími kognitivními problémy se osvědčilo dát na výběr ze dvou možností. Například:…