2.4.7
Komunikace s pacienty handicapovanými a sociálně
znevýhodněnými
doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.
NahoruÚvod
Za lékařskou pomocí a péčí přicházejí do nejrůznějších
zdravotnických zařízení také pacienti, kteří vedle akutního zdravotního
problému trpí nějakým trvalým defektem. Může jít o mentální či psychické
poškození (snížená inteligence, úzkost, agresivita, deprese…), o handicap fyzický (vozíčkáři) či smyslový (slepí, neslyšící, hluchoslepí),
někteří pacienti mají dokonce několik kombinovaných vad. Ti všichni vyžadují
specifické přístupy stejně jako další pacienti, které rovněž vnímáme jako
pacienty společensky znevýhodněné (např. dlouhodobě nezaměstnaní, z
jiných etnických skupin, geriatričtí pacienti, bezdomovci). V dnešním příspěvku
se zaměříme na komunikaci s pacienty ze dvou posledně uvedených skupin.
Hned v úvodu upozorňujeme, že ve všech zdravotnických zařízeních
mají všichni tito pacienti stejná práva jako ostatní, což vyplývá z etického
kodexu Práva pacientů, vydaného v únoru 1992 jako soubor zákonných předpisů o
povinnostech zdravotnického zařízení, zvláště lékaře a sestry k pacientovi.
(Práva pacientů by měla být ve všech zařízeních vyvěšena na viditelných
místech. Předpokládá se, že je obě zúčastněné strany dobře znají.) Kodex klade
důraz na ohleduplné zacházení (právo na soukromí, na diskrétnost, na
důstojné zacházení, na celodenní návštěvy blízkých, pokud je pacient v lůžkovém
zařízení), poskytnutí kvalifikované péče a služeb přiměřených možnostem
ústavu, což do značné míry souvisí i s etikou a charakterem osobnosti
lékaře i sestry. Mnohé etické požadavky se realizují prostřednictvím
komunikace. Efektivita a kvalita dialogu mezi pacientem a lékařem (sestrou)
závisí na komunikačních schopnostech a dovednostech.
Jak jsme se zmínili už v kapitolách předešlých, v praxi často
vzájemná komunikace požadované efektivity nedosahuje, stává se zdrojem
pacientovy nespokojenosti, kritiky i stížností, což ubírá na prestiži lékařům,
sestrám i zdravotnickému zařízení. Vhodně vedená komunikace je předpokladem k
tomu, jak si získat důvěru pacienta nutnou ke spolupráci a jak ho přimět ke
spoluúčasti na léčbě. U sociálně znevýhodněných pacientů to platí
dvojnásob.
NahoruZásady dobře vedené komunikace
První podmínkou dobře vedené komunikace je znalost typu i míry
postižení (fyzického, mentálního, popřípadě sociálního), i když pacient
přichází s jiným, dalším zdravotním problémem, a také často porozumět z toho
plynoucím pacientovým speciálním a specifickým potřebám.
Některé zásady platí stejně pro všechny pacienty s jakýmkoliv
handicapem. Tou hlavní je profesionální přístup – bez
předpojatostí, bez předsudků a bez štítivosti. Plnění tohoto požadavku se jeví
jako zcela samozřejmé, ale četné rozhovory s postiženými mne přesvědčily, že
tomu tak vždycky není.
Pacienti si často stěžovali na necitlivé dotyky, na úšklebky a
nevhodné poznámky o mrzácích, kteří patří do speciálních ústavů, atd. Slouží
naší kultuře a společenské kultivovanosti ke cti, že se u nás léčí s plnou
odpovědností defektní lidé. Nebylo tomu tak v dobách historických, není to
běžné v mnohých zemích ani ve třetím tisíciletí.
Poznámka pro
zajímavost: Z Ebersova papyru, staroegyptské sbírky lékařských předpisů
objevené v roce 1872, např. víme, že jakmile dítě neslyšelo a nemluvilo do tří
let, bylo pokládáno za posedlé ďáblem a utopeno v Nilu.
Podle zákonů Chammurappiho (objeveny v Súsách, 1901, vystaveny jsou
v pařížském Louvru) se neslyšící osoby vyššího věku stávaly automaticky otroky,
byly zařazeny do kategorie mluvících předmětů a nakládalo se s nimi stejně jako
se zvířaty. Obdobně se postupovalo i s lidmi s nízkou inteligencí anebo fyzicky
deformovanými – vozili se po cirkusech a byli předváděni jako zrůdy na
tržištích (srv. např. Bruno Halina: Medicína v době faraonů. Praha 2004, s.
191.)
Často byli „trpaslíci“ (nanismus) a lidé s těžkými vadami páteře
(hrbáči) přijímáni jako znamení boží milosti a budili respekt, jinde byli třeba
trpaslíci pověřováni specifickými službami (vyzvědači) nebo hráli roli šaška na
královských dvorech, byli ukazováni v cirkusech a jinak dehonestováni. Velmi
často se o znetvořené děti nikdo nestaral v přesvědčení, že i „bozi je
odvrhli“. Lidé s epilepsií byli po staletí vyjímáni ze společnosti a neléčeni
(ve středověkých kulturách označováni za „božího člověka“ a uctíváni). Dnes je
epilepsie v mnoha případech úspěšně konzervativně či chirurgicky léčena. I v
moderních dějinách se našli ti, kteří plánovali tělesnou likvidaci všech
postižených (srv. fašismus). Ignorováni byli také lidé sociálně vyloučení.
Valné shromáždění OSN přijalo 20. prosince 1971 rezoluci obsahující práva tělesně a duševně postižených, k níž se tehdy Československo
připojilo. Rezoluce si uchovala platnost podnes, obrací se nejen k lékařům, ale
má i rozměr sociální (právo na hospodářské zajištění a přiměřený životní
standard, na odpovídající zaměstnání, na kvalifikovaného opatrovníka, pokud je
nutný ), etický – ochrana před zneužíváním, pohrdáním, ponižováním či
ponižujícím jednáním), vymezuje právní odpovědnost postiženého i povinnosti
jeho rodiny, pokud v ní žije. Pokud jsme četli pozorně, víme, že společnost
se přizpůsobuje těmto požadavkům dlouhodobě a pomalu, potíže přetrvávají v
uplatnění lehce i těžce postižených v oblastech služeb a průmyslu, s velkými
rozpaky i v intelektuální práci, zdaleka to ani nenaplňuje všechna práva
handicapovaných, ani to neodpovídá poptávce. Svědčí o tom i fakt, že v ulicích
našich měst přibývá postižených lidí s nataženou dlaní.
Na tato fakta upozorňujeme s plným vědomím, že i problémy sociálního
charakteru způsobují u tělesně postižených lidí, kteří by měli nejen zájem, ale
pociťují i potřebu pracovat, obdobné zdravotní potíže dostatečně známé z
lékařských ordinací u pacientů, kteří přišli o práci. Proto je zcela na místě,
ptá-li se lékař během návštěvy pacienta (ovšem s přihlédnutím k typu jeho
postižení) i na event. zaměstnání a vztah k práci, i když si výrazně pacient
stěžuje jen na somatické potíže. Stejně jako u ostatních nemusí být vždycky
příčina aktuálních zdravotních potíží orgánová.
Handicapovaní lidé
Psychicky jsou handicapovaní lidé zranitelnější a
citlivější, více vztahovační, často se jejich úzkostné očekávání
komunikačních bariér a přirozených obav o zdraví, s nimiž se potýkáme všichni,
vyvine v rozčílené, vznětlivé až útočné chování. Mnozí si takové apriorně
obranné chování osvojili natolik, že přesahují někdy míru obecné tolerantnosti.
„Sbírají“ všechny možné výhody a tvrdě je vyžadují, vyžadují i mimořádnou
ohleduplnost od spolubližních.
Znám jednoho mladšího muže, který se po mozkové obrně jen obtížně
pohybuje o dvou holích, přesto si zásadně kupuje lístky na divadelní
představení do druhé řady uprostřed! Není výjimkou, že i dvakrát během
představení zvedá celou řadu, aby si udělal hygienickou přestávku. Na každého,
kdo by se odvážil něco podotknout o slušném chování, se velmi zle oboří. To
není třeba komentovat.
Naše společnost se na začátku devadesátých let minulého století
rozhodla postižené spoluobčany integrovat. Velké množství zařízení, v minulosti
sloužících právě tělesně postiženým, bylo zrušeno, nejednou vzhledem ke změně
vlastníka nemovitosti, nikoliv z pohnutek humánních. Podmínky pro život mimo
tato zařízení se vytvářejí pro všechny potřebné až dodatečně a pomalu. Stačí
připomenout obecnou potřebu:
-
bezbariérových přístupů do škol,
-
do všech veřejných institucí, do obchodů, do veřejných
hygienických zařízení anebo
-
instalaci zvukových signálních zařízení a nášlapových pásů na
přechodech a
-
vodicích pásů na chodnících atd.
Odstranit nepřekonatelné překážky pro invalidní spoluobčany je
časově, ale i značně finančně náročné, proto jsou tato opatření zákonem
vyžadována zatím jen u novostaveb a při podstatné rekonstrukci budov. Všude
jinde záleží na vůli a možnostech majitele či zřizovatele, zda architektonické bariéry odstraní. Pro všechna zdravotnická zařízení je
požadavek bezbariérového přístupu závazný.
Ke specifickým potřebám postižených lidí patří speciální
zacházení a komunikace s nimi. Důsledněji uplatňujeme soustředění na
pacienta, nikoliv na jeho diagnózu, komunikaci volíme perzonifikovanou (to
znamená „na míru“, právě jen tomuto pacientovi). Jde-li o první setkání,
nepodléháme v žádném případě prvnímu dojmu, pokud je negativní. Právě v
neprojevení účinku „kouzla“ prvního dojmu osvědčíme svou profesionalitu.
Rozsah i typ poškození by měl být vždy poznamenán v pacientově
zdravotní kartě na viditelném místě, zvláště u těch osob, kde není tak
očividné. Pokud potřebujeme s handicapovaným pacientem při vyšetření
manipulovat, zeptáme se, jak mu můžeme pomoci. Nikdy pomoc nevnucujeme, pokud o
ni nemá zájem. Má-li kompenzační pomůcky (berle, kočárek, vozík, chodítko
atd.), vyřešíme hned na počátku, zda a popřípadě kam je odložit, aby se pacient
cítil bezpečně.
Obecnou zásadou je:
-
Pozdravit, představit se, podat ruku a dále zvolit komunikaci
adekvátní typu i momentálnímu stavu pacientova individuálního handicapu.
Nezapomínáme na dotaz, jak ho máme oslovovat.
-
Zjistit míru jeho soběstačnosti, popřípadě jak manipulovat s
tělem, je-li na vozíčku.
-
Zásadně mluvit s pacientem, nikoliv s jeho doprovodem, i když
nám zjevně nerozumí.
-
Udržovat s pacientem oční kontakt. Pokud sedí na vozíku anebo
leží, měli bychom se pokusit přizpůsobit svou vlastní polohu, úhel pohledu,
tak, abychom vyhověli požadavku partnerského pohledu – oči proti sobě,
alespoň chvílemi. Upozorňujeme, že zvláště vleže vnímá pacient slova jako
„padající kameny“, tedy s jistým emočním vypětím, což ho může v jednotlivých
případech vybuzovat k jakési nevědomé sebeobraně projevující se třeba i
útočností. Máme na paměti, že v každé pozici člověk jinak vnímá prostor kolem
sebe a jinak je čitelná mimika i gestikulace. Na vozíčkáře je nepřípustné
mluvit zezadu, nemá možnost sledovat naše mimoslovní projevy, což znervózňuje,
zvláště dělá-li mu potíže otáčet se po směru hlasu.
-
Mluvit srozumitelně, zásadně používat spisovného jazyka, bez
cizojazyčné a slangové lékařské terminologie (jen tam, kde jde o výraznou
nářeční oblast – Ostravsko, Slezsko aj. je možno i s pacientem mluvit nářečím,
napomůže-li to snadnějšímu dorozumění), volit jazykové prostředky tak, aby
rozuměl. Kontrola zpětné vazby je důležitá. Pokud si nejsme jisti, že pacient
rozumí, raději mu důležité věci napíšeme.
-
Vysvětlíme, popíšeme event. zákroky, předem sdělíme, jaké při
nich může mít pocity (bolest, tlak atp.), abychom docílili potřebné
spolupráce.
-
Nikdy nelitujeme pacienta kvůli jeho postižení, snižuje to jeho
psychický komfort, ale zdůrazňujeme, že stejnou chybou by bylo „chození kolem
horké kaše“, potřebujeme-li získat informace vedoucí k určení diagnózy, ale
vždy s taktem, neurážlivě, respektujeme i jeho momentální nechuť na některé
otázky odpovídat, nevynucujeme odpovědi za každou cenu.
-
S každým zacházíme a jednáme úměrně jeho věku, nikoliv mentalitě
(s dospívajícími a dospělými nezacházíme jako s malým dítětem, i když jsou
mentálně ustrnulí). Dovoleno je to, co naopak v komunikaci u nepostižených
vylučujeme – za handicapovaného dopovídáme slova, nebo mu napovídáme odpovědi a
při tom pozorně sledujeme mimoslovní projevy (řeč těla), z nichž lze usuzovat,
do jaké míry s námi souhlasí. Upozorňujeme však na to, že mnozí to nelibě
nesou, spíše než pomoc vidí v takovém počínání skrytou výčitku, že zdržují.
-
Aktivně nasloucháme, i když je to vzhledem ke zhoršenému
vyjadřování obtížnější.
-
S ohledem na zvýšenou psychickou citlivost těchto lidí
tolerantněji přecházíme jejich náladovost, netaktnost, popřípadě projevovanou
hrubost.
-
Zásadně na ně mluvíme vlídným a klidným hlasem, beze spěchu a
nervozity, že nás jejich pomalejší reakce zdržují.
-
U mentálně postižených ukazujeme na části těla, o nichž mluvíme,
neignorujeme jejich event. projevy bázně a bolesti.
-
Trpělivost, empatie, a to vše s přívlastkem profesionální.
Žádat, aby se…