Hodnocení a efektivní vedení hodnotícího pohovoru a kariérové
plánování
Při řízení a vedení lidí musí vedoucí pracovník postupovat
systematicky a podle objektivních pravidel. Jeden z nástrojů, které má na pomoc,
je i pravidelné hodnocení zaměstnanců; kromě toho hodnocení vychází přímo i
jako zákonná povinnost. V každé organizaci je vhodné vytvořit standardizovaný
systém hodnocení – který bude stát na objektivních kritériích, zastřešený
vhodnými metodami a probíhající v pravidelném cyklu.
Hodnocení pracovníků je jednou ze základních personálních činností
každého vedoucího pracovníka. Bez hodnocení pracovníků si nelze představit
kvalitní vedení lidí. Je důležitým prostředkem k objasňování cílů a k
motivování individuálních pracovních výkonů. Zajišťuje informace pro další
personální činnosti, jako je rozmísťování pracovníků, jejich odměňování,
vzdělávání a rozvoj pracovníků, kariérní plánování.
Hodnocení pracovníků je významné pro hodnocené, pro hodnotitele, ale i
pro personální řízení jako celek.
Tato lekce on-line kurzu Manažerské dovednosti Vám přinese
znalosti:
-
Systému hodnocení – metod, způsobů provedení a výstupů
hodnocení.
-
Způsobů péče o zaměstnance a personální práce pro manažery.
I. Účel a přínosy hodnocení, návrh metody a systému
hodnocení a jeho výstupů
Nahoru Základní východiska:
Nahoru Hlavní způsoby hodnocení pracovníků
Neformální hodnocení
-
Neformální hodnocení představuje průběžné hodnocení pracovníka
během vykonávání práce.
-
Toto hodnocení není nijak standardně zaznamenáváno, vyjadřuje
spíše každodenní vztah mezi nadřízeným a podřízeným. Dobrý vedoucí se svými
pracovníky „žije“, měl by umět denně chválit, poskytnout radu či vyřešit
problém.
-
V průběhu roku se vyplácí provádět samostatná hodnocení menšího
rozsahu. Vedoucí pracovník si nemůže pamatovat vše, co je pro roční formální
hodnocení potřeba. Situace vzniklé při výkonu práce je také potřeba řešit
ihned. (Chybou by bylo schovávat si seznamy prohřešků a nechat své lidi v
nejistotě.)
Formální hodnocení
-
Formální hodnocení je standardizované, periodické a jsou z něho
pořizovány písemné dokumenty, které se zakládají do personální evidence.
-
Probíhá podle nastaveného systému hodnocení, s jeho pravidly jsou
seznámeni zaměstnanci i vedoucí.
-
Formální hodnocení se zpravidla uskutečňuje jednou za rok (u IT
firem nebo jinak dynamicky se rozvíjejících odvětví i v intervalech
kratších).
Objektivní hodnocení
-
Používá během procesu hodnocení „objektivní" metody, jako jsou
testy, zkoušky dovedností, dotazníky, ankety, systematické záznamy.
-
Podmínkou objektivního hodnocení jsou měřitelná kritéria,
srovnatelnost.
Subjektivní hodnocení
-
Používá formu dialogu mezi zaměstnancem a jeho bezprostředním
nadřízeným.
-
Výstupem z tohoto hodnocení bývá posudek či zpráva, zpracovaná
jako zápis z jednání.
Zásady hodnocení pracovníků
-
Při hodnocení pracovníků dochází nejdříve ke stanovení kritérií
pracovního výkonu.
-
Hodnotící kritéria mají odpovídat charakteristikám vykonávané
práce a funkčnímu zařazení pracovníka.
-
Úspěšnost pracovníka je především odvozována z plnění jeho
pracovního výkonu, ale také z jeho jednání v rámci pracovní skupiny.
-
Hodnocení pracovníků se může přednostně zaměřit buď na výsledky
práce nebo na pracovní chování pracovníka.
Co je možno posuzovat?