PhDr. Iveta Ondriová, Ph.D.
Při obecném vymezení je: „Empatie taková schopnost osobnosti, pomocí které se osobnost v rámci bezprostřední komunikace s druhým člověkem umí vžít do jeho duševního stavu. Na základě tohoto vžití umí vycítit a pochopit v tom druhém takové emoce, motivy a snahy, které tento člověk nevyjadřuje v slovech přímým způsobem a které nevyplývají zákonitě ze situace mezilidského vztahu. Hlavním nástrojem pochopení a vcítění je to, že prostřednictvím empatie se ve vlastní osobnosti vybavují pocity a různé napětí toho druhého” (Buda, 1994, s. 51). Pro práci zdravotnických pracovníků je třeba naučit se přiměřeně vyjádřit své potřeby, pocity a umět dobře reagovat na potřeby a pocity druhých. Empatie i prosociální chování jsou neodmyslitelnou výbavou dobré sestry v kontaktu s pacientem. Dobrou sestru nedělá jen technická znalost profese, znalost nejnovějších vyšetřovacích metod a léčebných postupů, ale i schopnost vcítit se do pocitů a myšlení pacienta. Empatii řadíme mezi základní předpoklady efektivní komunikace. Znamená vcítění se do duševního stavu druhé osoby. Mluví se o ní jako o porozumění, vcítění, znamená umět rozpoznat, v jakém duševním stavu je druhý člověk, jakou má náladu, co prožívá. Být empatický znamená znát vnitřní svět druhého a být schopen dívat se na svět z jeho pohledu. Empatie má emoční a kognitivní složku. Znamená schopnost být s pacientem ve stejném emočním rozpoložení a pak schopnost o něm přemýšlet. Při empatii zážitek vědomě zpracujeme a souvislosti, které jsme pochopili v druhém člověku, pojmenujeme a interpretujeme. Empatii odlišujeme od sympatie. Tou rozumíme spoluprožívání pocitů s druhou osobou. Podstatou empatie je komunikace, výměna a kódování signálů nezávisle na povaze těchto signálů nebo na tom, zda jsou konvenční nebo biologicky dané. Empatie se může úspěšně rozvinout i při nedostatečných komunikačních podmínkách. Skutečným prostorem pro empatii je dialog, neomezená komunikace. Vzhledem ke své psychologické podstatě je empatie zjemnění a aplikovaná schopnost pochopit a uvědomovat si neverbální komunikaci. Je to schopnost, kterou má každý člověk, projevuje se však v různé míře. Empatie probíhá využíváním komunikačních kanálů, které nazýváme neverbální komunikací. Je to soubor projevů lidského těla. Na tomto základě může sestra odhalit pocity, postoje, nálady, přání pacienta. Základem empatického chování sestry je…