2.190
Chyby v komunikaci se seniorem
PhDr. Iveta Ondriová, PhD.
Mnoho pracovníků pomáhajících profesí si myslí, že se při komunikaci nedopouštějí žádných významných chyb. Neuvědomují si, že bezmyšlenkové a automatické reakce v jejich verbálních a neverbálních projevech snižují kvalitu komunikace. V těchto reakcích se objevují zlozvyky a časté chyby, které mohou mít při léčebně pedagogické pomoci na seniory závažný dopad. Starší lidé jsou mnohem vnímavější vůči jakémukoliv projevu chování, přístupu a reakcím, se kterými se setkávají. Zlepšení této neuspokojivé situace vyžaduje zodpovědný sebekritický přístup a snahu o dosažení pozitivních změn u každého léčebného pedagoga.
Přehled komunikačních chyb a zlozvyků při práci se seniory
Mezi tyto chyby a zlozvyky můžeme zařadit:
-
Odsuzování způsobu chování seniora, aniž abychom zjistili, proč to dělá.
-
Ujišťování seniora, že se nic neděje.
-
Vyhýbání se rozhovoru, protože nedokážeme unést bolest seniora.
-
Kladení zbytečných otázek, když senior nereaguje.
-
Moralizování a kritizování způsobu, jak senior reaguje.
-
Nabízení činností namísto poslechu.
-
Přerušování řeči seniora.
-
Odmítání seniora neverbálně (gesty, mimikou).
-
Vnucování svého vlastního názoru.
Kromě výše uvedených chyb v komunikaci se také objevují:
-…