Role manažera - Schopnosti, dovednosti a návyky řídícího pracovníka
I. Styly vedení lidí s důrazem na nové směry
(koučování jako jedna z technik efektivního vedení lidí)
Dnešní moderní doba přináší hodně paradoxů - na jedné straně neustále
rostou nároky na výsledky a výstupy jednotlivců i týmů (oblíbená úvodní věta
mnoha porad dnešních firem: “očekávání akcionářů jsou vysoká!“), na druhé
straně stále více zaměstnanců tvrdě hájí svá práva a svobody. Odmítají
autoritativní přístupy svých nadřízených, neztotožňují se s nesmyslně
přeplánovanými normami, nechtějí dělat rozhodnutí bez informací a nehledají
smysl své existence v 60 hodinových, pravidelně přesčasových pracovních
týdnech. Jak z této zdánlivě protichůdné situace ven? Alespoň některé odpovědi
zkusí pojmenovat tato lekce on-line kurzu Manažerské dovednosti.
Podstatná východiska
Nahoru Různí lidé - různé přístupy
Pokud by všichni lidé reagovali stejně, bylo by to s jejich řízením
jednoduché - stačil by jeden vyzkoušený „vzorec jednání manažera“, na základě
kterého by všichni kladně reagovali. Žádný odpor -> žádné potíže -> velké
výsledky -> splněné plány ..... tak a konec snění. Lidé jsou velmi složité
„živé stroje“, osobnost každého z nás je tvořena mnoha faktory (geny, výchova,
zkušenosti, psychický a duchovní rozměr, motivace, návyky, atd.) a pokud dnes
leader týmu chce uspět, tak musí na různé lidi používat různé přístupy. Styly
přístupu vedoucích k pracovním týmům můžeme shrnout do 3 základních
skupin:
-
Řízení
Tento přístup je založen na principu komunikace mezi
nadřízeným (rodičem) a podřízeným (dítětem).
Klady tohoto přístupu k lidem:
-
málo náročné na čas (chybí proces tvorby, jen příkaz a jeho
splnění)
-
neklade velké nároky na pracovníka (nemusí vynakládat energii
na vlastní kreativitu)
-
používá se vhodně tehdy, když je úkol nový, složitý, rizikový
a není mnoho času)
Zápory tohoto přístupu k lidem:
-
skutečné vnitřní přijetí úkolu za vlastní tady nemůže
nastat
-
dospělí, samostatně konající a kreativní zaměstnanci nebudou
chtít dlouhodobě pracovat v tomto stylu, hrozí reálně jejich odchod
-
tento přístup má hlavně kořeny v minulosti, byl používán např.
v armádě, ranných obdobích kapitalismu – je z určitého pohledu nemoderní a
dlouhodobě neefektivní
-
Vedení
Tento styl je podložen komunikačním stylem mezi nadřízeným a
podřízeným, kde jeden je již schopen a ochoten se chovat dospěle, ale druhá
strana je stále „zajata“ v rodičovském nebo dětském komunikačním stylu.
Klady tohoto přístupu k lidem:
Zápory tohoto přístupu k lidem:
-
některé lidi z týmu tento přístup vyděsí, nejsou zvyklí
uvažovat a pracovat samostatně
-
snaha o otevřenou komunikaci stojí vedoucího týmu čas
-
Koučování
Obě strany v procesu jsou nastaveny v dospělém komunikačním stylu,
nadřízenost i podřízenost je zachována dle organizační struktury, ale přesto se
všichni zúčastnění cítí jako partneři.