1.88
Hodnocení kognitivních funkcí screeningovými metodami u seniorů
PhDr. Radka Kozáková, Ph.D.
NahoruÚvod
Posouzení kognitivních funkcí je základním prvkem efektivního hodnocení seniora.
Změny v kognitivních funkcích mohou výrazným způsobem ovlivňovat různé oblasti života seniora, a to jak ke vztahu k jeho psychosociálnímu prostředí, tak i k jeho somatickému stavu.
K hodnocení psychických funkcí seniorů je využívána řada standardizovaných nástrojů a postupů zaměřených na zhodnocení kognitivních i nekognitivních funkcí, které mohou být součástí psychologického a psychiatrického vyšetření.
V ošetřovatelství sestra používá jednoduché orientační metody. Standardizované specifické diagnostické metody jsou užívány klinickými psychology a psychiatry.
NahoruKognitivní funkce
Kognitivní funkce zodpovídají za výběr a zpracování informací tak, abychom byli schopni přizpůsobit se svému okolí a prostředí. Ke kognitivním funkcím řadíme:
-
recepci, tzn. příjem informací, jejich zachování, třídění, integraci,
-
paměť a učení – nejčastěji bývá porušena vštípivost paměti, zapamatování nových obsahů a výbavnost paměti,
-
myšlení je poškozeno zejména v oblasti abstrakce a logického uvažování, ztráta soudnosti. S poruchou paměti a myšlení také úzce souvisí porucha orientace (časem, prostorem až vlastní osobou),
-
expresivní funkce, např. řeč, kdy se vyskytují poruchy vyjadřování. Později může dojít až k poruchám fatických funkcí.
Kognitivní porucha tedy označuje příznaky postižení korových funkcí: paměti, všeobecného zpracování informací, chápání souvislostí, abstraktního a logického myšlení a uvažování, schopnosti učení, rozhodování, plánování a organizování činností, motivace, poznávání, využívání předmětů a orientace v prostoru a čase.
NahoruHodnocení kognitivních funkcí
Kritéria hodnocení aktuálního stavu kognitivních funkcí:
- rychlost zpracování informací,
- pracovní paměť,
- senzorické a percepční dovednosti.
Hlavním cílem hodnocení kognitivních funkcí je:
- hodnocení individuálních kognitivních schopností,
- brzké rozpoznání změny/poškození kognitivních funkcí,
- monitorování individuální kognitivní odpovědi.
Kdy hodnotit kognitivní funkce?
-
při přijetí a před propuštěním z institucionální péče,
-
při přeložení do jiného zdravotnického zařízení,
-
v průběhu hospitalizace, každých 8–12 hodin, v případě, že to vyžaduje aktuální stav (např. delirium),
-
před důležitým rozhodnutím o zdravotní péči,
-
při prvním kontaktu s novým poskytovatelem péče,
-
při zásadní změně farmakoterapie,
-
při výskytu chování, které je neobvyklé pro daného jedince (Pokorná a kol., 2013).
NahoruTesty hodnocení
Testy k hodnocení kognitivních funkcí je možné rozdělit podle časové náročnosti do tří skupin.
A) Velmi krátké kognitivní zkoušky (do 5 minut):
-
test kreslení hodin (TKH),
-
testy slovní produkce (TSP, SP),
-
pětičárový test obrazcové produkce (ČAPR),
-
pětibodový test obrazcové produkce (BOPR).
B) Krátké kognitivní testy (do 30 minut):
-
Montrealský kognitivní test (MoCA-CZ1).
-
sedmiminutový screeningový test (7MST),
-
Addenbrookský kognitivní test (ACE nebo ACE-CZ),
-
Mini-Mental State Examination (MMSE),
-
soubor jednoznačných obrázků.
Tyto zkoušky (A) a testy (B) jsou určeny pro odbornou veřejnost (lékaře, psychology, sociální pracovníky, studenty apod.).
C) Psychodiagnostické metody (pouze pro psychology)
-
Reyův paměťový test učení (RAVLT),
-
test kreslení Reyova-Osterriethova komplexního obrazce (RCFT)
-
Bentonův vizuálně retenční test (BVRT),
-
test cesty (TMT),
-
Wechslerova inteligenční škála pro dospělé (WAIS-III).
V dalším textu budou zmíněny nejčastěji používané hodnoticí nástroje, které umožňují zhodnocení kognitivních funkcí s minimalizací subjektivizace a ovlivnění výsledků hodnocení vyšetřující osobou.
NahoruKrátká škála mentálního stavu – (MMSE)
Krátká škála mentálního stavu je nejpoužívanější test pro globální hodnocení kognitivních funkcí starších osob (tabulka 1). Objektivizuje a kvantifikuje kognitivní poruchu ve více oblastech. Test umožňuje zhodnocení:
-
orientace,
-
okamžité paměti a výbavnosti,
-
pozornosti a
-
fatických (řeč), gnostických (rozpoznání) a praktických (zacházení s předměty) funkcí včetně zrakově-prostorové schopnosti (kreslení), čtení, psaní a počítání.
Tento test je vhodný pro screening kognitivních funkcí u pacientů s podezřením na demenci i pro monitorování progrese poruchy.
Tab. 1 Krátká škála mentálního stavu – MMSE (Kalvach, 2004)