1.45
Edukace manipulace s inzulinovým perem
Mgr. Markéta Bodská
A. Identifikační údaje
B. Kritéria struktury (S)
K aplikaci inzulinu se mimo jiné pomůcky používají i inzulinová pera, je proto nutné, aby pacienti byli správně edukováni a byli tak schopni s nimi bezpečně zacházet, vyměnit cartridge s inzulinem, pero správně sestavit, vyměnit jednorázovou aplikační jehlu, správně nastavit a aplikovat množství jednotek inzulinu.
1. Prostředí: domácí prostředí, pobytové sociální zařízení, ambulance praktického lékaře, ambulance diabetologa, interní či chirurgické lůžkové oddělení apod.
2. Pomůcky: demonstrační inzulinové pero, cartridge s demonstračním roztokem, jednorázová aplikační jehla, aplikační demonstrační polštářek, edukační materiál psaný a obrazový, demonstrační video.
3. Zdravotnická dokumentace: lékařská zpráva, edukační záznam, chorobopis lůžkového oddělení.
C. Kritéria procesu (P)
Sestra:
- Vybere vhodné a klidné místo k edukaci.
- Pozve pacienty k individuální či skupinové edukaci.
- Připraví si edukační materiály k edukaci.
- Připraví si pomůcky k edukaci, popřípadě počítač k přehrání CD či DVD.
- Představí se pacientovi a seznámí ho s průběhem edukace.
- Zjistí, zda si pacient inzulin už aplikuje či nikoliv.
- Z lékařské dokumentace zjistí, zda je pacient od lékaře edukován o principu účinku a druhu inzulinů, hypoglykémii, hyperglykémii, o nutnosti pravidelné aplikace a množství jednotek.
- Všechno s pacientem ještě jednou zopakuje.
- Cílenými dotazy zjistí povědomí pacienta o inzulinovém peru.
- Vysvětlí pacientovi princip inzulinového pera.
- Vysvětlí a názorně ukáže pacientovi sestavení a rozložení inzulinového pera, posouvání pístu, výměnu cartridge s inzulinem, výměnu aplikační jehly, proplach aplikační jehly.
- Vysvětlí pacientovi, jak často se mění…