2.101
Aktivizace seniorů – masopust
Bc. Aneta Novotná
V zahřívacím cvičení se pobavíme o masopustu. Nejprve přečteme úvod a poté pokládáme otázky a společně na ně odpovídáme.
Úvod
Názvem masopust se označuje období od Tří králů do začátku postní doby, zejména však jeho poslední tři dny. Odehrává se tedy před Popeleční středou, která zahajuje předvelikonoční postní období. Na Moravě se mu říká též fašank, fašinek nebo ostatky. Během tohoto období probíhají taneční zábavy, zabíjačky a také svatby. Vyvrcholením masopustu bývá průvod maškar.
Otázky:
1) Napište co nejvíce pochutin vznikajících při zabijačce.
2) Napište co nejvíce druhů tanců.
3) Víte, jaké byly tradiční masky při masopustu?
4) Jaké jídla a potraviny byly považovány za postní?
5) Vybavte si co nejvíce svatebních zvyků.
Řešení:
Ad 1) ovar, tlačenka, guláš, jitrnice, jelita, černá polévka, huspenina, klobásy, sekaná, prejt, škvarky, sádlo…
Ad 2) polka, mazurka, foxtrot, čardáš, tango, rumba, samba, ča-ča, valčík, waltz, česká beseda, čtverylka, kankán…
Ad 3) medvěd, šašek, slaměný muž, bába, dědek, žid s pytlem, nevěsta, turek, kat, cikánka, kobyla…
Ad 4) brambory, obiloviny, hrách, čočka, pohanka, jáhly, sladká jídla, zelenina, ovoce, kroupy, chleba…
Ad 5) ženich nesmí vidět svatební šaty do obřadu, nevěsta by měla mít v den svatby něco starého, nového, půjčeného a modrého, podvazek, svatební mašličky s myrtou, házení svatební kytice, na obřad první ženich a poslední nevěsta, výměna prstýnků, chomout, koule na noze, zametání střepů, svatební přípitek, svatební koláčky, polévka z jednoho talíře, krájení svatebního dortu, první novomanželský tanec, únos nevěsty, přenášení přes práh…
V dalším cvičení vymýšlíme co nejvíce slov na tři písmena, která mají uprostřed samohlásku e. Dále potom slova na pět písmen, která na druhém a čtvrtém místě mají samohlásku o.
Příklady:
-e-
pes, les, mez, ves, ČEZ, lek, kel, bez, den, keř, veš, jez, pet, řev, šek...
-o-o-
potok, Motol, lotos, porod, botox, domov, lomoz, losos, topol, rosol, sokol, sobol, pomoc, posol, mozol, notor, motor, kolos, kokos, dovoz, hoboj, horor, chochol, Gogol, ponor…
Ve třetím cvičení zapojíme fantazii a kreativitu a zamyslíme se nad těmito otázkami:
Napište, co se vám asociuje, co je:
1) chlupaté a hřejivé
2) studené a tvrdé
3) tekuté a voňavé
4) křupavé a sypké
5) pevné a pružné
6) měkké a hebké
7) pichlavé a pohyblivé
8) rychlé a hlučné
9) intenzivní a prudké
10) chladné a čerstvé
V tomto cvičení doplňujeme slova končící na -ak podle nápovědy.
1) dopravní prostředek = vlak
2) plavecký styl = znak
3) vidění = zrak
4) nátěr = lak
5) mozol = otlak
6) oblek pro polštář = povlak
7) sladkovodní korýš s klepety = rak
8) donucení = nátlak
9) síla působící na plochu = tlak
10) druh opice = makak
Následně vymýšlíme slova, která končí na koncovku -ák, a vždy doplníme ke slovu popis.
Příklady:
tulák = člověk bez domova,
maják = budova sloužící k navigaci lodí,
padák = pomůcka parašutisty,
mák = tmavá semínka tvořící často náplň koláčů,
otvírák = pomůcka k otvírání láhví...
V dalším cvičení trenér vypíše na tabuli seznam lidských vlastností, případně klienti dostanou předtištěný seznam do ruky. Trenér poté předčítá rčení, k nimž se klienti snaží jednotlivé vlastnosti logicky přiřadit. Lze použít i individuálně a předložit oba seznamy, které klienti propojí.
Vlastnosti
bláznivý
submisivní
průbojný
chudý
hodný
lakomý
lhostejný
šikovný
šťastný
nešikovný
Rčení
1) mít…